Colita fa fotos i li agrada el cinema. Com a espectadora i com a professional que ha fet la foto fixa d’una vintena de produccions catalanes. Per aquest motiu li hem ofert una carta blanca, perquè triï i proposi una desena de pel·lícules per programar a la Filmoteca. No ens vam equivocar. A la primera llista de preferències hi havia gairebé un centenar de films, grans films.
Només un estava clar des del principi: The Night of the Hunter (La nit del caçador). L’únic film dirigit per l’actor Charles Laughton és un conte gòtic amb un llop (Robert Mitchum), una caputxeta (dos nens que amaguen el botí robat pel seu pare) i una iaia encarnada per Lillian Gish, l’heroïna dels grans melodrames de Griffith. Colita admira la fotografia de Stanley Cortez –el també responsable de The Magnificent Ambersons– i els decorats expressionistes cada cop que la veu, com a mínim un cop a l’any.

Ara l’ha tornada a veure a la Filmoteca en una sessió a la qual també van assistir-hi els editors Elisenda Nadal (Fotogramas) i Jordi Herralde (Anagrama), el dibuixant de còmics Nazario i d’altres amics. Allà va destapar d’altres cartes de la seva tria: dos altres títols amb rerefons ombrívol –Alien i Les yeux sans visage– i altres dos que apunten d’altres horitzons. The African Queen per la història d’amor entre el borratxo Humphrey Bogart i la dinàmica Katharine Hepburn, tot i que te recances amb John Huston perquè matava elefants. I Le dernier métro perquè François Truffaut és –amb Louis Malle- l’únic director de la Nouvelle Vague que li interessa i també perquè mostra París durant l’ocupació alemanya des del rerefons del món del teatre.
Ella coneix el del cinema, perquè hi ha treballat al costat de directors que considera en molts casos amics i perquè va aprendre molt de directors de fotografia com Luis Cuadrado o Fernando Arribas. Set mil fotografies seves de rodatges formen part del fons de la Filmoteca i es poden veure al nostre Repositori digital. Una dotzena s’exposen aquest mes al vestíbul i cinc pel·lícules es veuran a les sales del Raval amb Jaime Camino, Vicente Aranda i Gonzalo Suárez com a directors en l’òrbita de l’Escola de Barcelona i Rojo sangre del jove Christian Molina com una raresa que Colita espera que algun dia es reivindiqui com a títol de culte. Va ser un dels darrers films protagonitzats per Paul Naschy amb una reflexió explícita sobre els grans mites del terror.
A Colita se la coneix per les seves fotografies, mostrades en desenes de llibres i exposicions, com a periodista gràfica en diverses revistes i diàries i fins i tot com a directora d’una col·lecció de novel·la negra, una de les seves grans passions. Carmen Amaya, la Nova Cançó o la Gauche Divine figuren entre els seus temes preferits però el cinema sempre te alguna cosa a dir hi. A la gran bailaora flamenca la va conèixer al rodatge de Los Tarantos i l’Escola de Barcelona se la mira amb una certa ironia no exempta de nostàlgia. Molts anys després, segueix veient cinema. Tot tipus de cinema, però amb clares preferències. Algunes d’elles són les que hem volgut compartir a la Filmoteca.
Una bona idea i un millor resultat!!!