Així és el món que els films d’Arturo Ripstein i Paz Alicia Garciadiego retraten amb Mèxic com a escenari però amb vocació universal. El director de Profundo carmesí, fill de productor, porta el cinema a les venes, amb Buñuel com a instigador de la seva vocació i Gabriel García Márquez i Carlos Fuentes com a guionistes del primer dels trenta llargmetratges que porta realitzats en cinquanta anys de carrera. Des del 1985, la col·laboració sistemàtica amb la guionista Garciadiego dóna encara més solidesa als seus melodrames poblats per putes tristes, assassins que desperten compassió i eterns conflictes entre mares i fills ,sense que Freud s’hagi de ficar necessàriament pel mig.
Una cosa és la realitat, però, i l’altra la ficció que hi posa ordre d’acord amb uns codis que ambdós cineastes dominen a la perfecció. “El punt de vista del mateix relat canviaria radicalment si es tractés d’una novel·la en comptes d’un film”, afirma la guionista. I el realitzador afegeix: “Si rodo en plans seqüència és perquè la càmera floti lliurement per l’espai, on desapareixen les el·lipsis”. Ja fa temps que filma amb càmeres digitals –en va ser un dels pioners– i sempre que pot roda en blanc i negre, els tons que millor defineixen un món ple de tendresa però també d’humor. Negre, naturalment.