Els sis llargmetratges que Renato Berta ha fet com a director de fotografia d’Alain Tanner acrediten el seu coneixement del cineasta suís. De fet, tots dos van començar plegats amb Charles, mort ou vif, el film que la setmana passada va presentar a la Filmoteca amb reminiscències del maig del 68, una fotografia en blanc i negre procedent de pel·licula de 16 mm inflada a 35 mm i uns moviments de càmera aconseguits des d’una cadira de rodes que manipulava el mateix Tanner, en el més pur estil Nouvelle Vague.
Renato Berta, Tanner i altres mestres
Des de la càmera Eclair amb la qual va debutar fins als darrers aparells digitals, Berta s’ha adaptat a l’evolució de la tècnica del seu ofici sense renunciar a la recerca de la coherència que exigeix cada film. Teoritza, però alhora toca de peus a terra, i si el director li demana un color, en vol veure un exemple concret. També exigeix portar la càmera i controlar el quadre. És una manera d’estar més a prop dels actors i saber quin és el moment bo per filmar. Els seus consells valen el seu pes en l’or de l’experiència, i així ho va transmetre tant als espectadors de la Filmoteca com als alumnes de l’escola Bande à Part. Berta és un mag que no té cap problema a revelar els seus trucs, però cal ser conscient que no tothom esta capacitat per reproduir-los amb la seva excel·lència. La seva trajectòria professional l’avala, i la seva simpatia el converteix en un personatge adorable.