El documental que Francesco Miccichè ha presentat a la Filmoteca sobre el seu pare, un dels més prestigiosos intel·lectuals cinematogràfics de la segona meitat del segle XX, provoca l’admiració i la nostàlgia. Admiració, perquè és el tribut d’un fill agraït per haver tingut un pare brillant, un humanista que va descobrir en el cinema la síntesi perfecta de les seves passions per la música, la literatura i l’art.
És fàcil encasellar Lino Miccichè com un crític i historiador de cinema. Va ser-ho, i així ho acrediten els seus ineludibles treballs sobre el Neorrealisme, Visconti o els Nous Cinemes. Limitar-lo, tanmateix, a aquesta faceta professional és profundament injust, perquè obvia el seu paper com a president de la Biennale di Venezia, com a director del Centro Sperimentale di Cinematografia, com a docent universitari i, sobretot, com a fundador de Pesaro. Creada el 1965, aquesta Mostra de Cinema va ser molt més que un festival. Va ser un punt de trobada i alhora una plataforma de llançament dels Nous Cinemes dels anys seixanta. Pasolini, Bertolucci, Bellocchio, Oshima, Varda, Jancsó o Jacinto Esteva van trobar en aquelles pantalles l’altaveu que necessitaven per fer que el cinema esdevingués un espectacle adult, reflexiu i polititzat.
És per aquest motiu que Lino Miccichè, il mio padre. Una visione del mondo provoca també la nostàlgia. Nostàlgia d’un personatge que encarnava l’esperit humanista del saber universal i, a la vegada, d’una època que permetia acollir iniciatives culturals de gran calat, com les que ell va tirar endavant. Al documental hi ha testimonis de Bernardo Bertolucci, Marco Bellocchio, Suso Cecchi d’Amico o Vittorio Taviani, però també material d’arxiu en què apareixen Fellini i Antonioni. Nostàlgia d’uns grans cineastes sense herència que els faci justícia, però també d’un pensador que, com Lino Miccichè, canalitzava tot aquest talent a través de la reflexió teòrica, de l’ensenyament universitari o de la difusió cultural. Francesco Miccichè pot estar ben orgullós del seu pare, i el seu magnífic film li ret justícia.