Els espectadors d’unes determinades generacions recordaran els temps en què, durant la Setmana Santa, les sales de cinema només projectaven pel·lícules de temàtica religiosa. La túnica sagrada, Rei de Reis, Ben-Hur o Els deu manaments eren carn de pantalla habitual entre Dijous Sant i Diumenge de Glòria, fruit d’una doctrina única que passava per alt que tots aquests títols no procedien del Vaticà sinó dels productors jueus que imperaven a Hollywood.
Actualment, la programació cinematogràfica durant les vacances de Pasqua és oberta a qualsevol proposta. A la Filmoteca, sense transgredir el guió dels cicles en curs, no hem volgut deixar d’incloure, tanmateix, dues “passions” cinematogràfiques de signe divers. La producció catalana Companys, procés a Catalunya reconstrueix els darrers dies de la vida del president màrtir, que pagà amb la seva vida la defensa del nostre país contra la sublevació militar. La projecció de divendres a la nit, inclosa dins del cicle Memòries de la guerra civil, serà presentada pel seu realitzador, Josep Maria Forn. I si es vol veure l’altra cara de la moneda, un peculiar retrat del dictador alemany que va ordenar la detenció de Companys a França i el seu lliurament a les autoritats franquistes, cal parar atenció a Molokh, el film d’Aleksandr Sokúrov que es projecta dissabte a la nit com una de les seves peces sobre d’altres figures autoritàries del segle XX: Lenin o Hirohito.
Una altra “passió”, aquest cop al marge de la Història, és laque pateix el protagonista de Biutiful a les ordres d’Alejandro González Iñárritu. El personatge interpretat per JavierBardem, millor actor al festival de Cannes, empren un veritable viatge místic vers la redempció des d’una Barcelona particularment sòrdida que acull problemes familiars, conflictes amb els immigrants i càrregues de la policia. El primer llargmetratge d’Iñárritu sense la col·laboració del guionista Guillermo Arriaga es projecta diumenge a la sala Chomón.