La nova seu de la Filmoteca de Catalunya arrenca amb tres noms propis: Chomón, Laya i Bigas Luna. El primer és un cineasta dels orígens que, nascut a Terol, va a treballar a Barcelona, París i Torí. La segona era la secció cinematogràfica del Comissariat de Propaganda de la Generalitat republicana durant la guerra civil. El tercer és l’autor de Jamón, jamón” o La teta i la lluna.
Chomón i Laya són dues de les joies del nostre arxiu, patrimonis essencials de la nostra institució i, per aquest motiu, bategen les dues sales de la seu del Raval. La feina de Laya queda recollida, d’altra banda, a l’exposició Imatges confrontades: La guerra civil i el cinema. Bigas Luna, per últim, ens ha dipositat la confiança per restaurar alguns dels seus llargmetratges i serà objecte d’una gran retrospectiva de la seva obra, acompanyada d’una tria d’afinitats personals.
Tots tres noms tenen una vinculació molt profunda amb Catalunya però també han reivindicat la seva projecció internacional. Gràcies a la difusió de la seva obra, Chomón ha deixat de ser “el Méliès espanyol” per tenir nom propi. Els noticiaris de Laya Films disposaven de versions en anglès o francès per reclamar l’atenció del drama que Catalunya va viure durant la seva lluita contra el feixisme. Bigas Luna ha rodat a Europa i a Estats Units i amb actors internacionals.
Fantasmagories i trucatges primitius, el compromís social del cinema en temps difícils i una festa contemporània dels sentits a través de la gastronomia i l’erotisme donen el tret de sortida a la nova etapa de la Filmoteca. Aquestes imatges formen part del nostre patrimoni, justifiquen la feina d’una institució com la nostra i és un plaer poder-les compartir amb el públic.